Att vara effektiv är både ett tillstånd och en känsla. I tillståndet effektiv producerar vi mer och är fokuserade. När vi befinner oss i känslan effektivitet kan vi känna oss produktiva. I känslan effektiv så kan vi också bli lite lurade. Där kan det hända att vi gör saker som inte är effektiva eller hjälpsamma. För känslan kan uppstå när vi fixar åt andra eller när vi arbetar fragmentariskt och när vi har bråttom. Det betyder tyvärr inte att vi är effektiva!
Känslan effektiv är LURIG!
Jag har mött så många duktiga, ambitiösa och kompetenta medarbetare men det är inte alltid dessa individer som får avancera. Det finns tillfällen när jag noterat medarbetare och chefer som ser till att kompetenta individer stannar på sin roll för att det är det som är mest praktiskt för dem, fast medarbetaren vill och kan mer. Priset kan vara högt både för den som hålls tillbaka och organisationen som riskerar att förlora en medarbetare med större potential.
När du vill ta steg för att bygga din egen utveckling och skapa genuin effektivitet är det bra att ta reda på vad som är viktigt för dig. Om det gäller jobbet är det viktigt att veta och förstå vad du blir bedömd på, vad som är viktigt i DIN roll och vad som kommer att ge resultat. När du vet det gäller det att hålla fokus på vad du behöver för att få resultat.
Kortsiktig tillfredsställelse och långsiktiga belöningar står ofta emot varandra i vårt arbetsliv. Kickar framför planering! Känslan framför effektivt tillstånd.
Kickar framför planering!
Känslan framför effektivt tillstånd.
Vi vill vara i känslan och då kan vi behöva fundera på vad som är genuin effektivitet för vår roll och vårt uppdrag. Att sätta gränser både för sig själv men även för andra och att hålla fokus på vad som ska göras.
Jag brukar visa en modell inspirerad av Stephen Covey. Den hjälper till att utvärdera vad som faktiskt ger resultat och möjlighet att prioritera med det långsiktiga i fokus.
Comments are closed.